FANDOM

Kometa - ciało niebieskie, które tysiące lat temu uderzyło w Magalana. Oprócz śmierci i zniszczenia przyniosło nieznane dotąd minerały, w tym elex. Drastycznie zmieniła całą planetę, niszcząc lub zmieniając jej ekosystem. Na uderzeniu najbardziej ucierpiała kraina Ignadon, która jeszcze kilkaset lat po katastrofie nie sprzyja rozwojowi fauny i flory. Jest główną przyczyną końca Starego Świata, a jej położenie znajduje się trochę na południowy wschód od Hortu, w miejscu zwanym Kraterem.

OpisEdytuj

Jest to czarno-niebieski obiekt, jaki ma wielkość dowolnego miasta w krainach wolnych ludzi. Kiedy uderzyła w planetę, miała taką siłę, że zdołała zmieść wszystko w promieniu setek kilometrów oraz wywołać potężną falę uderzeniową. Gdy erupcje wulkaniczne i zagrożenie dla życia zniknęły w powietrzu panowały pierwiastki nowego minerału, pojawiły się nowe złoża, a na dodatek pojawiły się mutanty. Ludzie, opuszczając schrony i stając się nowymi mieszkańcami weszli z nim w kontakt nawet w niezwykle małym stopniu, przez co minerał ten dotknął wszystkiego co było na planecie. Narodziły się w ten sposób nowe rośliny.

HistoriaEdytuj

OdkrycieEdytuj

Magalan

Kometa pędzi w stronę Magalana.

Kometę odkryto 5 lat przed jej uderzeniem w planetę i nadano jej oznaczenie XJLY. Już wtedy odkryto jaki będzie tor lotu, toteż rządy Starego Świata podjęły decyzję o ukrytych przygotowaniach w celu ewakuacji populacji lub skrycia się w schronach mających wytrzymać uderzenie Komety. Jedna z korporacji - Nieskończone Niebiosa - pod przykrywką projektu satelitarnego zorganizowała projekt Calaan, który miał na celu wysłanie ludzi na inną planetę w ogromnej rakiecie, celem ucieczki z Magalana. Jeden z ich naukowców - dr Adam Charles Dawkins - postanowił zbudować komory kriogeniczne dla najbliższych współpracowników. Fiasko Calaana oraz większości komór sprawiło, że tylko schrony przeciwatomowe okazały się kluczowe dla ocalenia ludzkości.

Sam Dawkins ostrzegał ludzi już wtedy, gdy ruszył projekt rakiety, jednak jego fakty nie zostały uwzględnione, podobnie jak wtedy, gdy odkrył kometę zmierzającą ku planecie. Postanowił więc na własną rękę ratować ludzkość przed zagładą, nawet bez jakichkolwiek środków. Rozpuszczał więc hasła w mediach i na spotkaniach naukowych kółek, ale zamiast ostrzec ludzi Ci uznali go za wariata i na rok przed zagładą postanowili go usunąć z życia publicznego. Wątpliwości jednakże zasiał, między innymi u dziennikarki śledczej Lauri Stetton czy innych osób.

Zagłada Starego ŚwiataEdytuj

Uderzenie Komety

Kometa uderza w Magalana, niszcząc Stary Świat.

Uderzenie Komety dla większości populacji było niemałym zaskoczeniem. Jedni skryli się w bunkrach wojskowych, inni w schronach przeciwatomowych, jeszcze inni poprzez komory kriogeniczne Dawkinsa. Znaleźli się też tacy, co to szukali schronienia w innych miejscach. Kometa uderzyła w obecny Ignadon, doprowadzając do wybuchu wulkanów, trzęsień ziemi, zniszczenia flory i fauny, nie wspominając już o całkowitym zrównaniu z ziemią wszelkich miast.

Po ApokalipsieEdytuj

W wyniku uderzenia ciała niebieskiego ocaleli ujrzeli jedynie zgliszcza oraz mutanty chodzące po ruinach. Większość wynalazków zostało zniszczonych, a nieliczne technologie okazały się niewystarczające. Pojawił się jednak elex, który przyniósł nowe narkotyki, paliwo, a także zupełnie nową rzecz - magię. Wkrótce frakcje zaczęły budować broń opartą na elexie, jaka zostawiała daleko w tyle broń Starego Świata. Magia, nowoczesna broń, możliwość stworzenia robotów oraz ulepszone nim maszyny i powszechność sprawiły, że Nowy Świat stał się w paru przypadkach bardziej zaawansowany niż Stary. Niemniej nie można było nadal zbudować kilku innych przedmiotów. Nowo powstałe frakcje - Klerycy, Banici i Berserkowie - zaczęli wykorzystywać ów surowiec, jednakże najwięcej złóż mieli właśnie Ci pierwsi, dzięki czemu mieli przewagę. Z czasem jednak część z nich zaczęła prowadzić niebezpieczne eksperymenty. Zażywała elex, jednocześnie uniemożliwiając swoją przemianę w Łupieżców. Odrzucili wiarę w Calaana i udali się na banicję do lodowej krainy Xakor, gdzie słuch o tych technokratycznych, uzależnionych od elexu Klerykach całkowicie zaginął.

Walki o elexEdytuj

Wkrótce napotkane frakcje rozpoczęły walki o nowy minerał. Banici zamieszkujący pustynny Tavar zaszyli się w Forcie i objęli władanie nad tą krainą, zbierając złom, a elex wykorzystując na prochy, by wyzwolić moce swojego umysłu i ciała. Klerycy z Hortu położonego w krainie Ignadon użyli go do stworzenia zaawansowanych technologii, ale całkowicie zakazali jakiejkolwiek formy zażywania substancji, całkowicie używając jej do swoich robotów i broni. Berserkowie odrzucili technologię, a elex przetworzyli na manę, którą wykorzystywali do magii, czym zdołali zyskać przewagę nad Klerykami czy Banitami. Odkryli też Wszechserce, tajemną roślinę, jaka pochłaniała cały elex i zmieniała go w manę, a na krainie przywracała normalny ekosystem. W tamtym czasie opatentowano inne wynalazki - pola ochronne, na przykład takie, które otoczyło miasto w krainie Abessa. Od niej miejscowość została nazwana Miastem pod Kopułą.

Wkrótce jednak trzy frakcje nie mogły żyć w harmonii. Berserkowie planowali zmienić cały Magalan przy pomocy Wszechserc, Banici chcieli po prostu spokoju i jak największych zysków, a Klerycy zamierzali wprowadzić na całym Kontynencie wiarę w Calaana, nowe bóstwo, jakie stworzył Arvid. Jego prawdziwa tożsamość była ukryta, niemniej paru Kleryków odkryło, że nazwa boga powstała od rakiety, jaka miała ocalić ludzkość. Tavar, Edan i Ignadon rozpoczęły walkę. Banici, najeżdżani przez Berserków ostatecznie zdołali ustanowić granicę na linii rozpoczęcia się pustynii, przez co żyli w napięciu, ale nigdy więcej nie doszło do walk. Jednak technofobiczna frakcja wdzierała się do Tavaru parę razy z sadzonkami Wszechserc, mając nadzieję na zmianę krainy na podobieństwo Edanu. Klęska operacji oraz zniszczenie roślin przez mieszkańców pustyni ostatecznie przypieczętowała klęskę Berserków.

Tymczasem trwała inna wojna - Berserkowie zostali najechani przez Kleryków. Pewni zwycięstwa wysłali swoje roboty oraz żołnierzy wyekwipowanych w karabiny plazmowe przeciwko wojownikom wyposażonym w miecze. Jednak atak, jaki miał zniszczyć siłę Berserków okazał się porażką - ich magia sprawiła, że broń i roboty były nieskuteczne. Dlatego też mieszkańcy przeszli na miecze i topory. Ostatecznie zebrała się w Mieście pod Kopułą Wielka Rada Magalana. Na zgromadzeniu przywódcy frakcji podpisali traktaty o granicach i pokoju. Przez następne 40 lat Kontynent cieszył się pokojem, a Abessa stała się terenem neutralnym, stając się schronieniem dla Banitów, jacy pozostali lojalni Baxterowi po zamachu Logana, Berserkom jacy mieli dość technofobii swoich pobratymców, czy w końcu tych Kleryków, którzy byli bardziej otwarci na świat. Osiedlili się tutaj zwłaszcza Ci, którzy zdecydowali się na brak przynależności.

Wkrótce jednak, gdzieś 150 lat po uderzeniu Komety, z Xakoru nadeszło wspólne niebezpieczeństwo - Albowie. Byli to potomkowie tych Kleryków, jacy zostali wygnani za zażywanie elexu. Frakcja łączyła mocne strony wszystkich - zaawansowaną technologię Kleryków, potęgę umysłu Banitów i siłę magiczną Berserków. Schodząc z gór zaatakowali najpierw północno-wschodnią Abessę, a następnie ruszyli na Ignadon, dochodząc aż pod sam Hort. W epickim starciu zostali jednak odparci, choć zapłacono wysoką cenę. Banici odparci wroga tuż pod bramami do Tavaru, a Berserkowie zdołali zmusić ich do obrony konwertera. Wkrótce trzy frakcje poprzysiągły powstrzymać frakcję Hybrydy. Wywiązała się wojna z Albami. Siły wyparły wroga na granicę Abessy i Xakoru, zdecydowały się iść na Lodowy Pałac, jednakże cyborg miał parę asów w rękawie. Na czele frakcji stanęli elexetorzy, jacy swoją magią i technologią zdołali obronić konwertery. Na dodatek Albami dowodzili w polu trzej straszliwi Dowódcy - Wardek oraz jego synowie Kallax i Jax. Drugi z nich był genialnym żołnierzem, znany był przez Wolnych Ludzi jako Bestia z Xakoru. Skutecznie odparł ataki Berserków na konwerter w północnej Abessie. Również inny Alb wzburzał przerażenie - Zardom, jeden z najpotężniejszych elexetorów. Armie albskie były wspomagane przez mutanty wszelkiej maści, kierowane przez nich dzięki specjalnym urządzeniom. Ostatecznie jednak Albowie zostali wyparci do konwerterów i Xakoru.

Straszliwa prawdaEdytuj

„To, co myślą wolni ludzie, nie ma znaczenia. Ale ty, Jax, musisz poznać prawdę. Kometa, która zniszczyła cywilizację (...) nie trafiła tu przez przypadek.”
— Hybryda do protagonisty.

W roku 160 po uderzeniu Komety XJLY Dowódca Jax został wysłany z misją, aby znaleźć Thoralda Pielgrzyma, jednak jego oblatywacz został zestrzelony nad Edanem. Zrobił to Ray, jaki został zastraszony przez Zardoma, który obmyślił razem z Wardekiem chytry plan - skłócą braci, a następnie zabiją Pierwszego Elexetora Tareka, dzięki czemu Zardom zostanie Pierwszym Elexetorem. Jednak plan nie do końca wypalił - mimo egzekucji na rozkaz Kallaxa Jax przeżył upadek i stał się wolnym człowiekiem. Ray zabrał zaś jego ekwipunek i sprzedał go, dzięki czemu opuścił Edan i udał się do Tavaru. Wiedząc że plan się nie udał zmienili go trochę - postanowili wspomóc Jaxa w planowaniu ataku na Lodowy Pałac i zemście. Wkrótce Wardek dołączył do Separatystów, tych Albów jacy porzucili Hybrydę i Dyrektywę, wybierając życie jako wolni przedstawiciele swojej frakcji, a nawet wstępując w szeregi Wolnych Ludzi. Pojawili się po przejęciu władzy przez Hybrydę, wkrótce też wspomogli Jaxa w jego działaniach przeciwko Hybrydzie i swemu bratu. Wardek kierował obu przybranych synów tak, aby zabili się nawzajem. Jednakże Jax przeżył spotkanie, a Kallax poniósł porażkę, przez co sam stał się separatystą lub też z powodu ran zadanych przez brata zginął. W międzyczasie doszło do Wielkiej Ofensywy Ulbrichta jaka wyparła Albów z Ignadonu, a Separatyści, przy pomocy Bestii z Xakoru wyłączyli wszystkie konwertery, w tym te blisko samego Pałacu.

Wkrótce doszło do ataku na Lodowy Pałac. Rozpoczął go Ray, wykonując oblatywaczem samobójczy lot na umocnienia i niszcząc pole ochronne. Jax poprowadził niegdysiejszych wrogów - Separatystów, Banitów, Berserków, Kleryków oraz swoich towarzyszy - do ataku na siedzibę Hybrydy. Bestia z Xakoru wdarł się do sali głównej i tam spotkał Tareka. Potem szedł coraz głębiej i trafił do komnaty Wardeka, gdzie odnalazł cztery nagrania, jakie utwierdziły go w przekonaniu, że zabić go chciał jego własny ojciec. Idąc dalej dotarł do komnaty Hybrydy.

Wkrótce dowiedział się przerażającej prawdy o Komecie - jej zderzenie nie było przypadkiem, ale zaplanowanym atakiem. Był to więc pocisk przez nieznaną rasę, jaka jest mistrzem w posługiwaniu się elexem i ma zamiar zająć jego planetę. W sali odbyła się ostateczna decyzja, zależna od nas względem losu Hybrydy (zmiana sadzonką Thoralda, zabicie lub dołączenie z powrotem). Kiedy Jax wyszedł po tym zdarzeniu przed bramy Pałacu ujrzał ognistą kulę otoczoną złocistą tarczą. To był znak przybycia do systemu gwiezdnego obcych. Jax podjął kroki, aby zbadać dokładniej elex i przygotować w ciągu kilku lat mieszkańców Kontynentu na nadejście wielkiego zagrożenia.

CiekawostkaEdytuj

  • Pierwotnie Kometa nazwana została Meteorem.
  • Dojście do miejsca dokładnego trafienia Komety jest niemożliwe - panuje tam zbyt silna radiacja.
  • Oznaczenie XJLY nie jest znane mieszkańcom świata po katastrofie, którzy nazywają kometę bez tego oznaczenia.
  • Na moment przed katastrofą lokalny rząd został obalony przez wojsko, drogi były zakorkowane, a schrony zapełniały się w zatrważającym tempie. Był więc to chaos przed zagładą, typowy dla klimatów postapokaliptycznych.